داغ ترینها: ....
معاون بنیاد ملی نخبگان مطرح كرد؛

نقش ویژه آیت الله رئیسی در ارتقاء نظام نخبگانی کشور

نقش ویژه آیت الله رئیسی در ارتقاء نظام نخبگانی کشور

به گزارش کمیاب آنلاین، معاون بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: خیلی از برنامه های تحولی مانند جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی، ایجاد و ساماندهی کانون های مردمی نخبه پرور حاصل نگاه ویژه آیت الله رییسی به مبحث نخبگان بود.



به گزارش کمیاب آنلاین به نقل از بنیاد ملی نخبگان، رسول محمدقلی؛ معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به نقش آیت الله رئیسی در ارتقاء نظام نخبگانی کشور، اظهار داشت: در دورانی که جناب آقای رئیسی تولیت آستان قدس رضوی ضد السلام را بر عهده داشت، با تعدادی از فعالان حوزه نخبگان با وی دیدار کردیم و در همان دیدار بر مبحث شناسایی، هدایت و پشتیبانی از مستعدان برتر مناطق محروم تاکید نمود.
وی اضافه کرد: این توجه ویژه سبب شد به منظور شناسایی و پشتیبانی از استعدادهای برتر در مناطق محروم و روستاهای صعب العبور که به امکانات دسترسی کافی نداشتند، مجموعه های مردمی نخبه پرور امام رضا ضد السلام ایجاد شود.

تربیت نسلی برای خدمت به مردم مناطق محروم
محمدقلی با اشاره به اینکه رئیس جمهور شهید باور داشت که مردم مناطق محروم، محرومین و مستضعفین سرمایه های اصلی کشور و صاحبان اصلی انقلاب هستند، افزود: آیت الله رئیسی تاکید بسیار زیادی داشت که ظرفیتهای آستان قدس رضوی ضد السلام برای شناسایی استعدادهای ساکن در روستاهای دور افتاده و مناطق محروم و همینطور هدایت و پشتیبانی از آنان به کار گرفته شود تا در آینده با عنایت خاصه امام رضا ضد السلام نسلی تربیت شود که محبت به امام رئوف ضد السلام را در دل دارند و توان و ظرفیت خویش را برای خدمت به مردم بخصوص در مناطق محروم به کار بگیرند.
معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه لقب سید محرومان آیت الله رئیسی داده نشد، بلکه وی این لقب را با توجه ویژه به محرومین و مستضعفین به دست آورد، عنوان کرد: این رویکرد سبب خیر شد و خیلی زود خیرین هم ظرفیتهای خویش را در این راه به کار گرفتند. خوشبختانه بخش زیادی از همان استعدادهای دوره دانش آموزی امروز وارد دانشگاه شده اند و در راه نخبگی و اثرگذاری و خدمت به مناطق محروم قرار دارند.
ایجاد ۷۰۰ مجموعه مردمی نخبه پرور
محمدقلی افزود: بنیاد ملی نخبگان هم در زمان ریاست جمهوری شهید جمهور و با تاکید ویژه شخص آیت الله رئیسی همان روند را در مقیاس کشوری دنبال کرد و نتیجه آن ایجاد ۷۰۰ مجموعه های مردمی نخبه پرور شد که با هدف شناسایی استعدادهای برتر و پشتیبانی از آنان تا رسیدن به مرحله اثرگذاری مبتنی بر حوزه استعدادی فعال می باشند. این اقدام به علت این که به صورت بنیادین و مردم نهاد و همینطور با اتکا به ظرفیت خیرین صورت پذیرفت. اساسا در آینده هم مسیر خویش را ادامه خواهد داد بخصوص این که کانون های مردمی نخبه پرور به بودجه های دولتی و حاکمیتی وابسته نیستند و بروکراسی پیچیده اداری هم در آنها وجود ندارد خوشبختانه برخی از مجموعه های نخبه پرور امام رضا ضد السلام هم در همین قالب به بنیاد ملی نخبگان متصل شده اند که بخشی از خروجی آنها به مدارس سمپاد و استعداد درخشان و قسمتی دیگر به دانشگاه های بزرگ و برتر کشور راه یافته اند.
بورس دانای ایران؛ بورس ویژه رئیس جمهور شهید
وی عنوان کرد: رئیس جمهور شهید در همایش ملی نخبگان دستور دادند بورس خاصی ویژه شخص ایشان به نام بورس دانا برای برخی از دانش آموزان مستعد مناطق محروم ایجاد شود. در این بورس تابحال ۱۰۰ دانش آموز مستعد برتر مناطق محروم شناسایی شده اند که قرار بود در مسافرت آتی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان که خود سرزمین غنی در بهره مندی از استعدادهای برتر و نخبگان است، از فرودگاه مهرآباد رئیس جمهور را در این سفر همراهی کنند.
معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان با دستور رهبر معظم انقلاب تاسیس و افتتاح شد و در طول سالهای فعالیت خود گامهای بلندی برای شناسایی و توانمندسازی مستعدان برتر علمی برداشت، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات بنیادینی که در دور جدید ذیل حمایت های رئیس جمهور شهید انجام شد، گسترش دایره نخبگانی بود. در واقع بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد علاوه بر جامعه علمی، نخبگان دیگر حوزه های ادبی، هنری، مهارتی، اجتماعی و کارآفرینی را هم شناسایی کند و مورد حمایت قرار دهد تا همه افرادی که می توانند در راه پیشرفت کشور اثرگذار باشند، مورد حمایت ویژه قرار بگیرد؛ البته این مهم در سند استراتژیک کشور در امور نخبگان هم مورد تاکید قرار گرفته است که تحقق آن نیازمند همکاری و تعامل نهادها و دستگاههای مختلف است.
شناسایی بیشتر از ۵۳۰۰ مستعد برتر در شناسایی فعال
وی شناسایی فعال را یکی دیگر از نگاههای بنیاد ملی نخبگان برای توسعه دایره نخبگانی قلمداد کرد و اضافه کرد: متاسفانه در روند قبلی بعضاً برگزیدگان المپیادهای علمی هم به علت عدم اظهار، در دایره مخاطبان بنیاد ملی نخبگان قرار نمی گرفتند؛ در حالیکه امسال بنیاد ملی نخبگان با زیر نظر قرار دادن رویدادهای معتبر علمی و همینطور نظر اساتید شاخص و مراکز علمی معتبر، بیشتر از ۵۳۰۰ مستعد برتر را شناسایی کرده است.

همکاری و تعامل با ۱۰۰۰کانون نخبه پرور
محمدقلی ضمن اشاره به این که طرح شهاب از سال ۱۳۹۳ بنا به دستور رهبری و تاکید ویژه ایشان به شناسایی استعدادهای برتر از سنین پایین، با همکاری آموزش و پرورش اجرا شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه این طرح در مرحله شناسایی متوقف شده بود اما در یک سال گذشته بنیاد ملی نخبگان بر مساله هدایت استعدادهای برتر شناسایی شده تمرکز کرده است و برای تحقق این امر با ۱۰۰۰ کانون نخبه پرور همکاری و تعامل دارد که در هر کانون ۱۰۰ نفر از این دانش آموزان در فرایندها حضور خواهند داشت. علاوه بر آن ۵۰۰ مدرسه سمپاد و شبانه روزی هم هر کدام ۲۰۰ دانش آموز را پوشش خواهند داد. در کنار این موارد، با همکاری سامانه شاد و صدا و سیما پلت فرم خاصی هم برای هدایت و حمایت استعدادهای شهابی آماده شده است که حداقل ۱۰۰ هزار نفر را مورد حمایت و توانمندسازی قرار خواهد داد.
وی اضافه کرد: امید است تا آخر سال، تمام استعدادهای برتر جامعه دانش آموزی که ۱۰ درصد کل این جامعه را می سازند، در فرایندهای مذکور زیر پوشش قرار بگیرند.

ابلاغیه تشکیل کمیته پیگیری امور نخبگان در دستگاه ها و وزارت خانه ها
معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان بیان داشت: رئیس جمهور شهید اواخر اسفند ماه ابلاغیه ایجاد مرکز یا کمیته پیگیری امور نخبگان را به همه دستگاه ها و وزارت خانه های ذیل ریاست جمهوری ارسال کرد. رئیس این مرکز یا کمیته شخص وزیر و عالی ترین مقام دستگاه خواهد بود و دبیر هم با هماهنگی بنیاد ملی نخبگان یکی از معاونان وزیر است. پس از این ابلاغیه، برنامه ها و اقدامات بسیار مطلوبی انجام شد که یکی از آنها دیدار نخبگان با وزیر کشور و معاونان وی بود. این نشست ها با هدف عرضه نظرات و دیدگاه های نخبگان در حکمرانی و تحقق وظایف محوله هر دستگاه و وزارت خانه، ادامه می یابد.
تاکید رئیس جمهور بر ضرورت حضور نخبگان در بدنه حکمرانی
محمدقلی ضمن اشاره به تصویب جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی در دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: علاوه بر هزار نفری که در فراخوان اول جذب شدند، در فراخوان دوم هم ۵۰۰۰ ظرفیت به صورت شغل-محل بوجود آمده است و الان ۲۷ هزار نفر در راه ارزیابی قرار دارند که این قانون هم با نظر شخص رئیس جمهور و تاکید ایشان بر ضرورت حضور نخبگان در بدنه حکمرانی کشور تصویب و اجرا شد.
معاون مستعدان و آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر این که مسیر انقلاب اسلامی نشان داده که حرکت نخبگانی توقف ندارد، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان تمام برنامه ها و طرح های خویش را مبتنی بر سند استراتژیک کشور در امور نخبگان اجرایی می کند؛ بنابراین امید است اقدامات صورت گرفته در دور جدید ریاست جمهوری هم ادامه یابد. از طرفی با تصویب قانون جامع پشتیبانی از نخبگان که تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، زمینه بسیار مناسبی برای حمایت به کارگیری و پیشگیری از مهاجرت نخبگان فراهم می شود. بنابراین امید است مجلس آینده تصویب این قانون را در اولویت قرار دهد چون اساسا منشاء تحولات بزرگی در پشتیبانی از نخبگان خواهد بود.

1403/03/07
11:34:46
0.0 / 5
423
تگهای خبر: آموزش , اجرا , بورس , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(1)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لینک دوستان كمیاب آنلاین