داغ ترینها: ....

نظریه پردازی درباره كووید 19 با كمك دومین ابررایانه قدرتمند جهان

نظریه پردازی درباره كووید 19 با كمك دومین ابررایانه قدرتمند جهان

محققان با استفاده از دومین اَبَر كامپیوتر قدرتمند جهان توانستند ۴۰ هزار ژن را تجزیه و تحلیل و نظریه جدیدی را درباره كووید ۱۹ ارائه نمایند.



به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری ساینس، این ژن ها از ۱۷ هزار نمونه جمع آوری شده در تابستان و در کوشش برای درک بهتر ویروس جدید کرونا به دست آمده اند. علیرغم این اَبَر کامپیوتر Summit در لابراتوار ملی اوک ریدج در آمریکا، دومین اَبَر کامپیوتر قدرتمند جهان به حساب می آید، فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها که مشتمل بر بررسی ۲.۵ میلیارد ترکیب ژنتیکی بود، بیشتر از دو هفته به طول انجامید.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد یک ترکیب شیمیایی طبیعی معروف به برادی کینین که فشار خون را تنظیم می کند، از واقعیت های زیادی در ارتباط با کووید ۱۹ و علائم آن پرده برمی دارد.
بر مبنای نظریه جدید محققان عامل اصلی مرگبارترین علائم کووید ۱۹، پدیده ای معروف به طوفان برادی کینین (bradykinin storm) است. مبنای این نظریه قبول فرضیه ای است که بر مبنای آن عفونت ویروسی در بدن از راه گیرنده های ACE۲ که در بینی، کلیه ها و قلب هم وجود دارند، شروع می شود.

برادی کینین سبب می شود رگ های خونی گشاد شوند و در نتیجه فشار خون کاهش پیدا کند. فعال شدن سامانه کینین-کالیکرئین همینطور باعث افزایش نشت مایعات از عروق و ادم به صورت موضعی می شود. سامانه کینین-کالیکرئین (Kinin–kallikrein system‎) یک سامانه هورمونی است که هنوز کاملا شناخته شده نیست. این سامانه نقش قابل توجهی در التهاب، انعقاد خون، کنترل فشار خون و درد دارد. واسطه های مهم این سیستم مانند برادی کینین و کالیدین گشادکننده عروق هستند.

نتایج این تحقیقات می تواند علت بروز بیماری های عروقی، از حمله قلبی گرفته تا التهاب پوست و انگشتان در بعضی از بیماران را روشن کند و راهکارهای درمانی احتمالی برای مقابله با شدیدترین علائم بیماری کووید ۱۹ را در اختیار بگذارد.

ویروس کرونا معروف به « کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری بعنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دیماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام نمود.

دروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تصریح کرد که باآنکه واژه «همه گیر» (pandemic) به علت حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی های این سازمان ویروس کرونا را «همه گیر جهانی» شناسایی و اعلام می کند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تابحال ۲۷ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۶۶۱ نفر به این بیماری مبتلا شده اند، ۱۹ میلیون و ۳۷۷ هزارو ۳۲۰ نفر بهبود یافته اند و ۸۸۷ هزار و ۵۵۵ نفر جان خویش را از دست داده اند.
دانشمندان بسیاری در سرتاسر جهان به دنبال ساخت واکسن این پاندمی هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه eLife انتشار یافته است.



منبع:

1399/06/18
09:48:46
5.0 / 5
1870
تگهای خبر: رایانه , سیستم , هك , ویروس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان كمیاب آنلاین