داغ ترینها: ....

آشتی باردیگر با فناوری برای ارتقای مهارت های کودکان

آشتی باردیگر با فناوری برای ارتقای مهارت های کودکان

کمیاب آنلاین: تربیت نسلی نواندیش با توانایی بهره گیری از مهارت های خود در جهت بالندگی از اهداف مهم کشورها است و در این راستا تعدادی از شرکت های تحقیقاتی دراین زمینه در کشور به وجود آمده اند که با بهره بردن از تکنولوژی های جدید به خانواده ها کمک می کنند تا با شناسایی اختلالات رفتاری، مهارت های آنها را شکوفا کنند.


به گزارش کمیاب آنلاین به نقل از ایسنا، "هفته آگاهی از مغز" یک کمپین جهانی برای ایجاد و ارتقای علاقه مندی عمومی و پشتیبانی از مطالعات مغز است که هر ساله در ماه مارس برگزار می گردد. مشارکت کنندگان در این کمپین با انجام فعالیتهای ابتکاری خود، کوشش می کنند شگفتی های مغز و اثرات عمیق علوم این حوزه را در زندگی روزمره ما نشان دهند.
هفته آگاهی از مغز در سال ۱۹۹۶ و با تلاش ۱۶۰ نهاد، در ایالات متحده ی آمریکا پایه گذاری شد. اتحادیه پژوهش های مغز دانا (DABI) نخستین هفته آگاهی از مغز را برگزار کرد.
طی ۲۴ سال گذشته، هفته آگاهی از مغز بعنوان یک رویداد جهانی رشد و توسعه پیدا کرده است و الان همکاری بیشتر از ۷۳۰۰ همیار در ۱۱۷ کشور را شامل می شود. این هفته فرصتی را فراهم می آورد تا مردم از پیشرفت های انجام شده در تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در روش های تشخیص، درمان و جلوگیری از اختلالات مغزی نظیر آلزایمر، پارکینسون، افسردگی و... اطلاعات مفیدی را که توسط متخصصین مشارکت کننده در رویداد عرضه می شود، کسب کنند.

برگزاری این رویداد در کشور ما از سال ۱۳۹۴، با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی شروع شده است و هر ساله با همکاری مراکز و نهادها همچون آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، در نقاط مختلف کشور برگزار می گردد.

سال جاری هم برنامه های هفته جهانی آگاهی از مغز درسه بخش محتواهای ویدئویی، محتواهای متنی و رویدادهای آنلاین برگزار می گردد.
این هفته با هدف بررسی سلامت مغز و همه گیری کووید ۱۹ در تاریخ ۷ اسفندماه شروع شده است.

شرکتهای تحقیقاتی بسیاری در این عرصه در کشور شکل گرفته است که نمونه آن یکی از شرکتهای تحقیقاتی است که در تلاش است تا با آشتی میان انسان و فناوری، از آن در جهت ارتقای توانمندی های کودکان استفاده نماید.
فناوری برای ما خوب است یا مضر
دکتر مهناز استکی، متخصص حوزه نوروسایکولوژی و روانشناس کودک و نوجوان در گفتگو با ایسنا، در بیان یکی از اهداف باشگاه مغزپژوهی، اظهار داشت: با پیشرفت تکنولوژی در دنیا؛ فناوری کاربردهای وسیعی یافته است، بگونه ای که امروزه با پدیده ای به نام "اعتیاد به اینترنت و گیم" مواجه هستیم، ولی با شدت توسعه این فناوری ارتباطی و گوشیهای همراه، تعاریف در رابطه با اعتیاد اینترنت تغییر یافته است.
وی با اشاره به اینکه فناوری جزئی از زندگی انسان ها شده است، خاطرنشان کرد: در این میان این سوال ایجاد می شود که این فناوری به ضرر ما است یا خیر؟ در جاهایی فناوری امکان دارد به ضرر ما باشد، ولی باید به این مورد توجه گردد که نمی توان کاربرد فناوری ها را محدود کرد و لازم است که در راه این توسعه فناوری قرار بگیریم، ولی سیستم و نظام استفاده از این تکنولوژی ها را بگونه ای تغییر دهیم که از مزایای آن بهره مند شویم.
استکی، نمونه این فناوری ها را نرم افزارهای بازی عنوان نمود و افزود: نرم افزارهای دیکته نویسی، افزایش دقت و سرعت عمل، نرم افزارهای در ارتباط با بیماران دیابتی و مبتلا به سرطان نمونه ای از این نرم افزارها است که با عرضه بازی هایی، از آنها در جهات مورد استفاده بهره مند می شویم. این فناوری ها می توانند یاریگر ما در پرورش مهارت های کودکان و نوجوانان باشند؛ ازاین رو به جای آنکه با فناوری قهر نماییم، بهتر است با آشتی کردن با آنها، از آنها در جهت مثبت استفاد نماییم.
کاربرد فناوری برای رفع اختلالات رشد کودکان
بنیان گذار اولین باشگاه مغزپژوهی ایران و خاورمیانه، با اشاره به اینکه در این مرکز با شناسایی اختلالات کودکان، روش هایی را برای رفع آنها عرضه می دهیم، اظهار داشت: ما با بررسی هایی که بر روی کودکان انجام می دهیم، می توانیم اختلالات آنها در زمینه های مختلف چون حافظه فعال، هماهنگی چشم و دست و غیره را شناسایی و بازی های متناسب با نیاز هر کودک را انتخاب و آنها را در پرورش مهارتشان یاری نماییم.
وی افزود: کودکان عاشق بازی هستند و از طرفی، کودکان با بازی کردن، زمینه تفکر خویش را فراهم می کنند؛ ازاین رو کودکان در حین بازی، یادگیری بیشتری دارند تا آنکه آنها را در جایی بنشانیم و به آنها مطالب را بیاموزانیم.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که در این آکادمی عنوان شد، این بود که "چگونه می توانیم فناوری های موجود در جهان را جمع آوری نماییم و با استفاده از آن توانمندی مغزی افراد را ارتقاء دهیم؟" که این موضوع، دستمایه تحقیقات ما در زمینه بازی های کودکان شد.
وی ضمن اشاره به جزئیات این تحقیقات، توضیح داد: متاسفانه نرم افزارهای بازی در این حوزه آن چنان توسعه نیافته است ازاین رو ما با همکاری یکی از شرکتهای فعال در این حوزه در کشور فرانسه بعنوان تنها نماینده رسمی این شرکت در ایران، مبادرت به تحقیق در زمینه فناوری های ساخته شده جهت تقویت مهارت ها و توانمندی های کودکان و نوجوانان و همینطور بزرگسالان کردیم.
به قول این محقق حوزه نوروسایکولوژی، این شرکت فرانسوی از ۶۰ سال گذشته، در این حوزه مطالعه کرده و فناوری های تولیدشده از جانب این شرکت مبتنی بر پردازش شنوایی است.
استکی در اینباره توضیح داد: این شرکت در مطالعات ۶۰ ساله خود به این نتیجه رسید که "گوش" اصلی ترین ورودی اطلاعات است و در صورتیکه اطلاعات از راه گوش اشتباه وارد مغز شود، فرد گرفتار اختلالات رفتاری، ADHD (اختلال بیش فعالی/نقص توجه)، بروز علائمی مانند اوتیسم خواهد شد و بروز چنین اختلالاتی ناشی از اختلالات پردازش شنیداری است.
وی افزود: بر این اساس این شرکت فرانسوی دستگاههای شنیداری را عرضه نمود که در ابتدا حجم این تجهیزات بسیار بزرگ بود، ولی بعدها این تجهیزات حجیم را تبدیل به دستگاههای پرتابل کرد که شامل گوشیها و هدفون هایی شد و ما با استفاده از این ابزار، با انرژی دادن به گوش داخلی، مسیر ورود اطلاعات به مغز را باز می نماییم.
این محقق حوزه روان شناسی، مسیر اصلی حل اختلالات رفتاری کودکان را، شنوایی دانست و تصریح کرد: زمانی که شنوایی کودکان مبتلا به اختلال می شود، در زمینه هایی چون رفتار، هیجان و خصوصا یادگیری هم گرفتار مشکلاتی می شوند.
درمان اختلالات رفتاری کودکان با صدا درمانی
وی، گوش داخلی را بین ۷۰ تا ۹۰ درصد مسیر ورود اطلاعات به مغز دانست و اظهار داشت: حجم زیادی از اطلاعات از گوش میانی وارد گوش داخلی می شود و این فرایند می تواند کل مغز را تحت تأثیر قرار دهد و ما در این روش تلاش داریم تا موانعی که باعث کاهش و یا نقص در ادراک و پردازش شنوایی می شود را از میان برداریم. این موانع می تواند عواملی چون کاهش تمرکز، پرخاشگری، عدم توانایی در برقراری ارتباط و همینطور اجتناب مفرط و حساسیت مفرط نسبت به صدا باشد.
استکی، افزود: یکی از فناوری هایی که ما در این حوزه از آن بهره بردیم، استفاده از دستگاه "تاکزآپ" است.
وی توضیح داد: در گوش دو کانال هوایی و استخوانی وجود دارد که در حالت طبیعی کانال هوایی در بالا و کانال استخوانی با فاصله کوچکی در زیر آن قرار دارد و افرادی که نسبت به صدا حساسیت بالایی دارند، کانال استخوانی بالای کانال هوایی قرار می گیرد. در این صورت ورود اطلاعات ۱۰ برابر شرایط نرمال می شود. ازاین رو چنین فردی که در محیطی قرار می گیرد، صداها را بلندتر از حد طبیعی می شنود و همین مساله باعث آشفتگی و یا کاهش تمرکز و توجه و حافظه در وی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در جابه جایی کانال ها جایی است که بعضی از متخصصان به اشتباه کودک را مبتلا به اوتیسم تشخیص می دهند.
استکی، استفاده از بازی های برپایه فناوری حقیقت مجازی را روش درمانی برای هموار کردن مسیر ورود اطلاعات به مغز دانست و تصریح کرد: در این راه گیم هایی وجود دارد که در آن بگونه ای برنامه ریزی شده که کودکان را در راه مناسب قرار می دهد.
این متخصص حوزه نوروسایکولوژی و روان شناس کودک و نوجوان با اشاره به اینکه روش اصلاحی ما در این آکادمی مبتنی بر حسی، حرکتی و شنیداری است، اظهار داشت: باور ما این است که حرکت، پایه یادگیری در کودکان است؛ ازاین رو در راه درمان، اگر حرکات کودکان هم اصلاح نشود، به نتایج مطلوب نخواهیم رسید.

وی ادامه داد: در این راستا آموزش های ما هم در کنار اصلاح ورود اطلاعات به مغز، بر روی مهارت های حرکتی و تعادلی کودکان هم متمرکز است.
درمان اختلالات با فناوری در بزرگسالان
استکی عرضه راهکارهایی برای رفع اختلالات رفتاری در بزرگسالان را از دیگر زمینه های تحقیقاتی این آکادمی نام برد و اظهار داشت: نوروپلاستیسیته یا همان انعطاف پذیری مغزی امکان ارتقا و تغییر مثبت را برای همه افراد به همراه آورده، اما مسئله اصلی در بزرگسالان این است که هر چه سن کمتر باشد، انعطاف پذیری مغز بیشتر است و درمان این نوع اختلالات در بزرگسالان زمان طولانی تری را می طلبد.




منبع:

1400/12/06
20:46:59
1.3 / 5
835
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , ابزار , اختلال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(3)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
لینک دوستان كمیاب آنلاین