داغ ترینها: ....

گام نهایی مازندران در اجرای کامل قانون جهش تولید دانش بنیان

گام نهایی مازندران در اجرای کامل قانون جهش تولید دانش بنیان

به گزارش کمیاب آنلاین، اجراسازی ۸۰ درصدی قانون جهش تولید دانش بنیان در دولت سیزدهم، روح تازه ای را بر کالبد شرکتهای دانش بنیان مازندران دمید و موید این مطلب هم اظهارات مسؤلان استانی در عرضه آمار و ارقام و طرح های در دست اقدام در این حوزه می باشد.


به گزارش کمیاب آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، مجلس شورای اسلامی بعد از ۱۸ ماه تلاش و البته به دنبال حمایت رهبر معظم انقلاب از حوزه دانش بنیان کشورمان در ایام پایانی سال گذشته، قانون «جهش تولید دانش بنیان» را نهایی و در اردیبهشت ماه سالجاری این قانون برای اجرا به تصویب شورای نگهبان رسید.
قانونی که در آن سه محور مهم و راهبردی شامل تقویت ابزارهای حمایت مالی از شرکت ها، توسعه زیرساخت ها و رفع موانع تولید و هم توسعه بازار شرکتهای دانش بنیان مورد تاکید قرار گرفته است.
با اهتمام جدی دولت سیزدهم در تحقق اهداف شعار سال، اولین آئین نامه قانون جهش تولید دانش بنیان، زودتر از موعد در اوایل مردادماه جاری به تصویب هیات دولت رسید. این قانون در ۲۰ ماده و ۱۰ تبصره، مزایای قابل توجه برای دانش بنیان ها در نظر گرفته است و تصویب سایر آئین نامه های آن در دستور کار دولت قرار دارد.
با توجه به یکسالگی فعالیت دولت مردمی سیزدهم، دولتمردان در این دوره از مدیریت کشور فعالیتهای خوبی را در همه زمینه ها عرضه کرده اند و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با عنایت به نگاه مثبت دولت سیزدهم به توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور و تاکید مقام معظم رهبری به توسعه اقتصاد دانش بنیان به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان مجموعه ای از فعالیت ها شامل جلب مشارکت وزارت خانه های مرتبط در اجراسازی شعار سال، تصویب و اجرای سریع قانون جهش تولید دانش بنیان، گسترش فعالیتهای در رابطه با قانون پشتیبانی از شرکت ها و موسسات دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده است.
برهمین اساس در دولت سیزدهم از جانب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنظیم گری فعالیتهای دانش بنیانی دستگاههای اجرایی به منظور رفع چالش های ملی فناورانه با هدف اجرای سازی قانون جهش تولید دانش بنیان و تشکیل دبیرخانه ستاد ویژه رفع موانع، تقویت و توسعه شرکتهای دانش بنیان و تحقق شعار سال از شهریور ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته شد و در این زمان علاوه بر تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، ۱۳ آئین نامه اجرایی قانون در تعامل با سایر دستگاه ها هم تهیه و تدوین شد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز مازندران هم با عنایت به یکسالگی دولت سیزدهم میزگردی را با محوریت قرارگاه پشتیبانی از دانش بنیان با حضور مسئوولان دستگاههای اجرایی ذیربط برگزار کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
تسهیلات پنج هزار میلیاردریالی برای شرکتهای دانش بنیان مازندران
مدیرکل دفتر جذب و پشتیبانی از سرمایه گذاری استانداری مازندران دراین میزگرد رویکرد اصلی دولت سیزدهم را پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان و تأمین منابع مالی مورد نیاز برای آنان برشمرد و از اختصاص پنج هزار میلیاردریال تسهیلات برای این شرکت ها در استان اطلاع داد.
سیدرحیم بخشی با شرکت در این میزگرد بر ضرورت همکاری بیشتر از پیش بانکهای عامل در پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان تصریح کرد و اضافه کرد: از ۵۶ شرکت دانش بنیان معرفی شده به بانکهای عامل تابحال سه شرکت موفق به دریافت تسهیلات اخصاص یافته شده اند.
وی از طریق اندازی قرارگاه تولید دانش بنیان به دستور استاندار با هدف رسیدن به توسعه پایدار و ایجاد اشتغال در استان بعنوان گام دیگری در پشتیبانی از این شرکت ها یادکرد و اظهار داشت: دستیابی به افق چشم انداز در این بخش نیازمند همت مضاعف و عزم همگانی مسئولان دستگاههای اجرایی ذیربط است.
او از نبود کارخانه نوآوری در مازندران بعنوان یک ضعف بزرگ یاد کرد و با بیان اینکه کارخانه نوآوری بنا به نیازهای ضروری و ظرفیت های موجود در نظر است در شهر ساری راه انداری شود، افزود که ساختمان های مازاد زیادی که الان هیچگونه استفاده ای از آنها نمی گردد، شناسایی شده است و استفاده از این اماکن می تواند گام مهم و تاثیرگذاری در ایجاد و راه اندازی کارخانه نوآوری در این خطه شمالی کشور باشد.
بخشی اظهار داشت: در بحث پارک علم و فناوری به شیوه سنتی فعلی نمی توانیم به اهداف مورد نظر بخصوص در بخش ایجاد اشتغال پایدار و توسعه و افزایش بهره وری دست یابیم و در این خصوص هم دولت سیزدهم با هدف رفع مشکلات فرارو و سرمایه گذاری در ایجاد زیرساخت های لازم، تابحال اقدامات بسیار مثبتی را انجام داده است که موید این مطلب مهم و اساسی تأمین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان است.

راه اندازی مرکز رشد در تمامی شهرستان ها
مدیرکل دفتر جذب و پشتیبانی از سرمایه گذاری استانداری مازندران با بیان اینکه از ۲۲ شهرستان مازندران الان ۶ شهرستان دارای مرکز رشد هستند، اضافه کرد: افزایش شهرهای برخوردار از مراکز رشد مورد تاکید جدی استاندار مازندران است.
بخشی افزود: استاندار مازندران از فرمانداران شهرستان های استان خواست با استفاده از تمام امکانات لازم، مقدمات راه اندازی مراکز رشد در دیگر شهرها را فراهم نمایند تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.
وی اضافه کرد: شرکتهای دانش بنیان با عنایت به ظرفیت های فراوان مازندران بخصوص در بخش کشاورزی و گردشگری می توانند با عرضه طرح های توجهی زمینه حضور سرمایه گذاران را در بخش های مختلف این استان فراهم نمایند.
بخشی از فعالیت ۱۰۸ شرکت دانش بنیان در مازندران هم اطلاع داد و اظهار داشت که از این تعداد ۶۰ شرکت در پارک مستقر و درحال تولید ۱۵۰ محصول دانش بنیان هستند که ۲۰ محصول تولیدی یکی از شرکت ها در حوزه آی تی است.
تشکیل قرارگاه تولید دانش بنیان در مازندران
مدیر مرکز رشد دانشگاه مازندران هم در میزگرد دستاوردهای دولت سیزدهم از تشکیل و راه اندازی قرارگاه تولید دانش بنیان در این استان خبرداد و اظهار داشت که تنها راهکار رفع مشکل و جبران عقب ماندگی ها در بخش های مختلف، پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان است.
ابوالحسن حسینی با بیان اینکه ریاست این قرارگاه بر عهده استاندار است و رئیس دانشگاه مازندران دبیری این قرارگاه را بر عهده دارد، هدف از تاسیس آنرا تحقق شعار سال عنوان نمود و اضافه کرد: ایجاد باز کسب و کار جدید متناسب با اولویت ها که یکی از نیازهای اصلی مازندران است، در این قرارگاه مورد توجه قرار دارد.
وی توضیح داد: عملکرد این قرارگاه برپایه شاخصهای هفتگانه در عرصه تولید اقتصاد شرکتهای دانش بنیان تعریف شده است و هشت کارگروه شامل اقتصادی و تولیدی، گردشگری، بهره وری کشاورزی، صنعتی، محیط زیست و انرژی، اشتغال، ارتقای شاخصهای سلامت و کتاب و رسانه و گفتمان سازی هم همسو با راه اندازی قرارگاه فعال گشته است و در این کارگروه ها استفاده از ظرفیت های سه ضلع مثلت دولت، دانشگاه و جامعه مورد توجه است.
حسینی با بیان اینکه از زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم، بحث اقتصادی شرکتهای دانش بنیان در دانشگاه ها هم مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: در جهت تحقق شعار سال و با حمایت های دولت مردمی، کارگروه این بخش هم فعال و جلسات آن به صورت مستمر برگزار می گردد.
وی ضمن اشاره به این که با هدف اصلاح برخی مصوبات، شنایایی و احصای زمینه های تولید شرکتهای دانش بنیان، تشکیل کارگروه ویژه ای پیشنهاد شده است، اضافه کرد: تصمیمات این کارگروه ها بعد از بررسی و تصویب در قرارگاه تولید دانش بنیان استان، قابلیت اجرایی پیدا می کند.
مدیر مرکز رشد دانشگاه مازندران، طراحی سامانه جامع ظرفیت لابراتوار های استان، فراخوان اعلام توانمندی های دانشگاهی، برگزاری دوره های آموزشی کسب و کارها، کمک به زایش، رویش و رفع موانع، برگزای رویداد استارتاپی با هدف شناخت راه های کسب و کار و ارتقای زیرساخت های در رابطه با شرکتهای دانش بنیان را از مهم ترین فعالیتهای این مرکز در یک سال قبل تابحال برشمرد.
وی با بیان اینکه با عملیاتی شدن طرح های در دست اقدام، زمینه حضور بیشتر شرکتهای سرمایه گذاری در مازندران فراهم می شود، اظهار داشت: تلاش می شود تمام برنامه ها در جهت توسعه و ترویج واحدهای فناورانه در مازندران سوق یابد.
حسینی با تکیه بر اینکه شرکتهای صنعتی باید به سمت دانش بنیان شدن حرکت کنند و محصولاتی با پایه علمی تولید کنند، اضافه کرد: در جهت تحقق شعار سال و در یک سال گذشته، شبکه سازی شرکتهای دانش بنیان در مازندران مورد توجه قرار گرفته است.
راه اندازی دهکده های کشاورزی در مازندران
رییس پارک علم و فناوری مازندران هم در این میزگرد از طریق اندازی دهکده های کشاورزی در استان اطلاع داد و اظهار داشت که زمینه جهت راه اندازی دو دهکده در آینده نزدیک فراهم گشته است.
قربانعلی نعمت زاده توضیح داد: تابحال ۲ منطقه در پهناب جویبار و گاودشت بابل بعنوان نقاط پیشنهادی جهت راه اندازی دهکده کشاورزی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد شده است.
وی راه اندازی دهکده کشاورزی در مازندران را ضروری برشمرد و اضافه کرد: بخش عمده ای از فعالیتهای دهکده کشاورزی به حوزه صنایع تبدیلی محصولات، فرآوری محصولات کشاورزی و ماشین آلات اختصاص داده می شود که با راه اندازی آن فرصت استفاده از تکنولوژی های جدید در بخش کشاورزی فراهم خواهد شد.
رییس پارک علم و فناوری مازندران همینطور با بیان وجود هفت مرکز رشد در مازندران از افتتاح ۲ مرکز رشد جدید در ایام آینده در شهرهای نوشهر و بابلسر اطلاع داد.
نعمت زاده برنامه پارک علم و فناوری را راه اندازی مراکز رشد در تمامی شهرستان های مازندران برشمرد و اظهار داشت: از نگاههای اصلی دولت سیزدهم توجه به شرکتهای دانش بنیان و استفاده از ظرفیت های آنان برای رفع مشکلات کشور و ایجاد بستری امن برای رسیدن به توسعه پایدار می باشد و با راه اندازی این مراکز مشکلات ناشی از کمبود و نبود فضا برای فعالیت شرکتهای فناور در شهرستان های استان برطرف می شود.
وی اضافه کرد: از هفت مرکز رشد موجود در مازندران هم اکنون چهار مرکز در شهرستان های ساری، بهشهر، بابلسر، نوشهر فعال است که بعنوان مکانی برای انجام کارهای شرکتهای دانش بنیان شهرستان های همجوار مورد استفاده قرار می گیرند.
مراکز رشد، مراکزی هستند که برای پرورش یا ایجاد کسب و کارهای کوچک ایجاد می شوند. مراکز رشد طرح هایی مبتنی بر نوآوری هستند و از کادر مدیریتی کوچکی تشکیل می شوند و این مراکز دارای مکان فیزیکی و تسهیلات مشترک هستند.
نعمت زاده بیان نمود: با حمایت های دولت سیزدهم در حوزه فناوری سه مرکز شتاب دهنده هم در این استان افتتاح شد و برای اجرای طرح فناورانه در ساری هم ۲.۵ هکتار زمین در نظر گرفته شده است.
احداث کارخانه نوآوری
رئیس پارک علم و فناوری مازندران با بیان اینکه کارخانه نوآوری هم در مازندران در صورت تهیه زمین و یا ساختمان مناسب راه اندازی خواهد شد، اظهار داشت که در اولین مرحله و در خلال مدت چهار سال، راه اندازی ۲ کارخانه نوآوری در استان هدف گذاری و پیشبینی شده است.
نعمت زاده از افتتاح و بهره برداری یک مرکز رشد فناوری کشاورزی در ایام آینده اطلاع داد و با اشاره به اینکه مازندران قطب تولید محصولات کشاورزی به حساب می آید، اضافه کرد: نفوذ فناوری در بخش کشاورزی جوابگوی نیاز جامعه کشاورزی نیست و راه اندازی این مرکز مقدمه ای جهت راه اندازی بیشتر دهکده فناوری کشاورزی در استان است.
راه اندازی خانه خلاق در روستاها
این مقام مسئول اظهار داشت که پیگیری های لازم برای صدور مجوز برای ایجاد و راه اندازی ۲ خانه خلاق روستایی در قائمشهر و بابلسر در حال انجام می باشد و تا آخر سال جاری این تعداد به چهار خانه افزایش خواهد یافت.
پارک علم و فناوری مازندران از سال ۱۳۸۹ فعالیت خویش را در یک ساختمان پنج طبقه در ساری شروع کرد و کمبود فضا بعنوان اصلی ترین دغدغه و مشکل برای شرکتهای فناور بود.
این مجموعه در حال حاضر ۲۵۳ شرکت فناور دارد که از این تعداد ۱۰۸ شرکت دانش بنیان هستند و بیشتر از ۵۵۰ محصول تاییدیه دارند.


منبع:

1401/06/14
11:29:20
0.0 / 5
731
تگهای خبر: آموزش , ابزار , اجرا , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(1)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
لینک دوستان كمیاب آنلاین