داغ ترینها: ....

كشف ۲ سیاره ابرزمین در فاصله ۱۱ سال نوری از زمین

كشف ۲ سیاره ابرزمین در فاصله ۱۱ سال نوری از زمین

گروهی از ستاره شناسان آلمانی موفق به كشف دو سیاره ابرزمین در نزدیكی ستاره كوتوله قرمز Gliese 887 شدند كه تنها 11 سال نوری از زمین فاصله دارند.


به گزارش روز یکشنبه پایگاه اینترنتی فاکس نیوز، ابرزمین ها سیاراتی هستند که جرم آنها از زمین بیشتر اما از سیاره های غول یخی مانند اورانوس و نپتون کمتر است. این دو سیاره فراخورشیدی - سیاراتی که در خارج از منظومه شمسی قرار دارند - به ترتیب Gliese ۸۸۷b و Gliese ۸۸۷c نام دارند.
«ساندرا سافرز» ستاره شناس دانشگاه «گوتینگن» در آلمان و نویسنده مطالعه ای در زمینه این سیاره های فراخورشیدی که در مجله Science انتشار یافته است، اظهار داشت: این سیاره ها بهترین زمینه را برای مطالعات بیشتر در زمینه جستجوی حیات در خارج از منظومه شمسی فراهم می کنند.
محققان این سیستم را با بهره گیری از طیف نگاری HARPS رصدخانه جنوبی اروپا تحت کنترل قرار دادند و حدود ۲۰ سال داده های آرشیوی را در زمینه سیاره های Gliese ۸۸۷ آنالیز کردند.
آنها با بهره گیری از فناوری به نام «اثر دوپلر» متوجه شدند که مدار این سیاره ها تنها ۹.۳ و ۲۱.۸ روز است که از مدار به شدت بیضی ۸۸ روزه عطارد، سریع تر است.
سیاره های Gliese ۸۸۷b و Gliese ۸۸۷c در نزدیکی منطقه قابل سکونت ستاره خود، محلی که بطور بالقوه ممکنست آب مایع داشته باشد، قرار دارند. گفته می شود اندازه گیری های Gliese ۸۸۷c نشان میدهد که دمای سطح این سیاره ۱۵۸ درجه فارنهایت یا ۷۰ درجه سانتیگراد است.
محققان دانشگاه گوتینگن تایید نمود که وجود شرایط مطلوب در سیاره های Gliese ۸۸۷ به این معنا است که این سیاره های تازه کشف شده می توانند جو خودرا حفظ کنند یا جوهای ضخیم تری از زمین داشته باشند و بطور بالقوه میزبان حیات باشند.
تحقیق این پژوهشگران همین طور نشان میدهد که سیاره های فراخورشیدی همسایه ما در نهایت می توانند اهداف خوبی برای مطالعه نسل بعدی تلسکوپ «جیمز وب اسپیس» ناسا باشند. این تلسکوپ که جایگزین تلسکوپ هابل می شود می تواند اطلاعات بیشتری عرضه نماید همچون اینکه آیا سیاره های فراخورشیدی Gliese ۸۸۷ اتمسفر دارند یا خیر.
محققان همین طور سیگنال دیگری کشف کردند که می تواند با سیاره احتمالی سوم که ممکنست جهت زندگی مناسب تر باشد، مطابقت داشته باشد.



منبع:

1399/04/09
13:08:32
5.0 / 5
2176
تگهای خبر: اینترنت , سفر , سیستم , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
لینک دوستان كمیاب آنلاین