داغ ترینها: ....

باكتری ها از قاره ای به قاره دیگر سفر می كنند

باكتری ها از قاره ای به قاره دیگر سفر می كنند

نتیجه یک مطالعه جدید نشان داده است که برخی باکتری ها می توانند به صورت پنهان در گرد و غبار جوی از قاره ای به قاره دیگر سفر کنند.


به گزارش پایگاه اینترنتی فاینانشیال اکسپرس، این مطالعه همینطور نشان داده است که این میکروب ها نه تنها امکان دارد بر سلامت انسان ها و حیوانات تاثیر بگذارد بلکه می توانند بر آب و هوا و اکوسیستم ها هم اثر بگذارند.
این تحقیق که در مجله Atmospheric Research انتشار یافته است، رمز و راز انتقال میکروارگانیسم ها را به سراسر قاره ها از راه ذرات جوی غول پیکری معروف به «ایبرولیت ها» ( iberulites) که توسط انسان استنشاق می شوند، فاش کرد.
به گفته این محققان که محققان دانشگاه «گرانادا» (UGR) در اسپانیا هم همچون آنها هستند، این آئروسل ها مانند یک «وسیله پرتاب» برای باکتری ها عمل می کنند و امکان دارد خطر انتقال بیماری را در سرتاسر قاره ها ایجاد کنند.
آنها توضیح دادند که ایبرولیت ها، بیوآئروسل های بزرگ جوی هستند که از چندین ماده معدنی ساخته می شوند و اندازه آنها تقریباً به صورت متوسط ۱۰۰یکصد میکرون است.
درحالیکه این بیوآئروسل ها در سال ۲۰۰۸ میلادی کشف شدند اما به قول محققان، مکانیزم نقش باکتری ها در تشکیل ایبرولیت های جوی همچنان ناشناخته مانده بود.
در این مطالعه، محققان رسوبات گرد و غبار جوی را در شهر گرانادا در اسپانیا مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها متوجه شدند که ترکیب این رسوبات ناهمگن است و عمدتاً شامل مواد معدنی رس، کوارتز و کربنات و کمتر اکسیدهای آهن است.
محققان گفتند که علاوه بر مواد معدنی یاد شده، باکتری ها، جلبک های غنی از سیلیکون به نام «دیاتوم» و دیگر موجودات تک سلولی هم این ترکیب بیولوژیکی را می سازند.
آنها گفتند که آئروسل ها همینطور حاوی «بروشوزوم ها» (brochosomes) -دانه های میکروسکوپی هستند که توسط حشرات مانند ملخ ها ترشح می شوند.
بر اساس نتایج این مطالعه، این گرد و غبار از صحرای بزرگ آفریقا در شمال و شمال شرقی آفریقا نشات گرفته است.
محققان با تجزیه و تحلیل ایبرولیت ها، دریافتند که آنها در نتیجه فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیکی میان دانه های گرد و غبار، میکروارگانیسم های حاصل از خاک صحرای بزرگ آفریقا که آغازگر تشکیل آئروسل هستند و مولکول های بخار آب ناشی از ابرها، تشکیل شده اند.
به گفته پژوهشگران، ایبرولیت ها به میکروارگانیسم ها کمک می کنند تا مسافت های زیاد میان قاره ای را در جریانات جوی مانند لایه هوای صحرای آفریقا (SAL)، طی کنند.
آنها معتقدند که این آئروسل ها امکان دارد در سرتاسر جهان وجود داشته باشد.



منبع:

1399/09/25
22:18:44
3.8 / 5
930
تگهای خبر: اینترنت , سفر , سلامت , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(3)
(1)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لینک دوستان كمیاب آنلاین